Varför jag har bytt från Danske Bank

In Blog by Alexander Forsén2 Comments

Den 12/10-2009 betalade jag en räkning på 114 kr till Bokus med hjälp av Danske Banks internetbank. Jag hade köpt boken Tribes av Seth Godin. Sedan fick jag en faktura utfärdad den 6/10 av PBK Outsourcing Sverige AB på 164 kr. Har ni betalt nyligen bortse från påminnelsen. Utan att efterforska mer i ärendet så är det exakt vad jag gjorde. Den 4/11-2009 fick jag återigen en faktura, nu på 325.35 kr från PBK. Övertygad om att jag hade gjort rätt för mig så gjorde jag först då (dumt nog) mina efterforskningar.

På förstasidan på internetbanken stod det något kryptiskt jag inte noterat tidigare.

Om jag klickade på länken så kom jag vidare till en sida där man skulle tanka ner en PDF för att läsa mer. Men det gjorde inte jag. Jag letade efter var min utgiftspost med 114 kr tog vägen.

Den 12/10-2009 har jag alltså försökt genomföra en betalning till Bokus men pga att mitt standardkonto för min nyöppnade internetbank hos Danske Bank var ett Depåkonto som jag inte skulle sätta in några pengar på och inte skulle använda, så hade jag utan att tänka på det försökt överföra pengar från Depåkontot. Den 18/11-2009 gjorde jag en test-överföring för att kunna göra lite screenshots.

I övrigt kan man anmärka på att man inte kan se vilka tillgångar man har i rullistan “Från konto”.

Detta är varken användarvänligt eller användbart. Paradoxalt nog har jag både förlorat tid och pengar på Danske Banks fria internetbank. De bör antingen tydligare avisera att en räkning har blivit avvisad eller till och med spärra alla tjänster tills man har tagit ställning till aviseringen.

Jag har bytt till Nordeas studentpaket (som också är gratis). Jag har nyligen anslutit mig till att betala e-fakturor från Telia och så fort jag har en faktura att ta ställning till så skriver de direkt på förstasidan den handling jag behöver göra: “Du har 1 faktura att signera“. Ett konstaterande att jag inte har läst någonting i ett eArkiv räcker inte, Danske Bank bör meddela vad som har hänt, allra helst skriva vad jag bör göra. Dessutom anger Nordea hur mycket pengar man har på varje konto när man ska genomföra en överföring.

Självklart är det mitt ansvar att betala mina fakturor men det är bankens ansvar att utveckla och driva en internetbank så att till och med mormor förstår på 30 sekunder vad som har hänt när hon har utfört en interaktion där.

Comments

  1. Kenneth

    Vilken tur för dig att du fortfarande kan utnyttja Nordeas studentpaket gratis, men de flesta kan inte. Och därför är helt kostnadsfria alternativ som Danske Banks Danske Direkt-erbjudande intressant för många.

    Kanske har du rätt att Nordeas Internetbank är lite mer användarvänlig, men jag tycker inte att meddelandet från Danske Bank var speciellt “kryptiskt” – det står även “Kom ihåg-lista” i rubriken.

    En sak som jag absolut tycker är bättre med Danske Bank är att man kan skicka säkra meddelanden till dem genom Internetbanken. Man kan ringa till dem också (precis som med Nordea), men ofta vill man slippa telefonköer och bara skicka ett kort meddelande snabbt, smidigt och dygnet runt. Och det kan man göra med Danske Bank.

    Vad var meddelandet du fick från Danske Bank för något förresten?

  2. Author
    Alexander Forsén

    @Kenneth: Jag ser nu att jag var lite otydlig i blogginlägget. Om man klickade på länken i bild 1 så får man möjlighet att ladda ner en PDF-filen där det står om den avvisade överföringen. Tyvärr har jag inte bild på hela förstasidan där länken finns, men i och med att det finns så många länkar som afforderar/uppmanar till handling blir länken inte så viktig som den skulle kunna vara. Det hade räckt med att göra länken röd och formulera om den.

    Samtidigt förstår jag mycket väl varför Danske Bank är intressant (många tjänster som kostar 0 kr) men jag kommer i fortsättningen ha uppfattningen om att man får det man betalar för, jag kommer gärna betala för en Internetbank där man ordentligt ser hur mycket pengar man har på sina konto och tydligt meddelar att en överföring har misslyckats. Jag känner mig trygg med att Nordea kommer göra detta.

Leave a Comment