Varför jag har bytt från Danske Bank

Den 12/10-2009 betalade jag en räkning på 114 kr till Bokus med hjälp av Danske Banks internetbank. Jag hade köpt boken Tribes av Seth Godin. Sedan fick jag en faktura utfärdad den 6/10 av PBK Outsourcing Sverige AB på 164 kr. Har ni betalt nyligen bortse från påminnelsen. Utan att efterforska mer i ärendet så är det exakt vad jag gjorde. Den 4/11-2009 fick jag återigen en faktura, nu på 325.35 kr från PBK. Övertygad om att jag hade gjort rätt för mig så gjorde jag först då (dumt nog) mina efterforskningar.

På förstasidan på internetbanken stod det något kryptiskt jag inte noterat tidigare.

Om jag klickade på länken så kom jag vidare till en sida där man skulle tanka ner en PDF för att läsa mer. Men det gjorde inte jag. Jag letade efter var min utgiftspost med 114 kr tog vägen.

Den 12/10-2009 har jag alltså försökt genomföra en betalning till Bokus men pga att mitt standardkonto för min nyöppnade internetbank hos Danske Bank var ett Depåkonto som jag inte skulle sätta in några pengar på och inte skulle använda, så hade jag utan att tänka på det försökt överföra pengar från Depåkontot. Den 18/11-2009 gjorde jag en test-överföring för att kunna göra lite screenshots.

I övrigt kan man anmärka på att man inte kan se vilka tillgångar man har i rullistan “Från konto”.

Detta är varken användarvänligt eller användbart. Paradoxalt nog har jag både förlorat tid och pengar på Danske Banks fria internetbank. De bör antingen tydligare avisera att en räkning har blivit avvisad eller till och med spärra alla tjänster tills man har tagit ställning till aviseringen.

Jag har bytt till Nordeas studentpaket (som också är gratis). Jag har nyligen anslutit mig till att betala e-fakturor från Telia och så fort jag har en faktura att ta ställning till så skriver de direkt på förstasidan den handling jag behöver göra: “Du har 1 faktura att signera“. Ett konstaterande att jag inte har läst någonting i ett eArkiv räcker inte, Danske Bank bör meddela vad som har hänt, allra helst skriva vad jag bör göra. Dessutom anger Nordea hur mycket pengar man har på varje konto när man ska genomföra en överföring.

Självklart är det mitt ansvar att betala mina fakturor men det är bankens ansvar att utveckla och driva en internetbank så att till och med mormor förstår på 30 sekunder vad som har hänt när hon har utfört en interaktion där.

0 comments